This study focused on the difficulties of a mathematical education graduate, with few resources and little computing experience, engaged in an amateur and individual fashion in the digital game design milieu.
Este trabalho focou nas dificuldades de um licenciado em Matemática, com poucos recursos e baixa experiência em computação, imerso de forma amadora e individual no meio do game design digital.
More refinement is needed for the adaptive model and the game design.
Mais refinamento é necessário para o modelo da adaptatividade e para o design do jogo.
The proposed summary contains 4 chapters , starting with an investigation of how the Creative Economy and new forms of production leveraged indie culture, following with the current role of video games and the relationships within this industry, through the stages of game design that then are used as instruments for understanding the design practice, and finally , the experience involving design , development and distribution of an independent video game
O sumário proposto contém 4 capítulos, iniciando com uma investigação sobre como a Economia Criativa e as novas formas de produção alavancaram os independentes, seguindo com o papel atual dos videogames e as relações dentro dessa indústria, passando pelas etapas do Game Design que, em seguida, são utilizadas como os instrumentos para a compreensão da prática projetual, e finalmente, a experiência envolvendo o projeto, a execução e a distribuição de um jogo eletrônico independente.
The construction of the game was made using Game Editor, a software designed specifically for this purpose, and was based on game design concepts, in order to become an interesting and attractive media.
A construção do jogo foi feita através do Game Editor, um software voltado especificamente para esse fim, seguindo conceitos de design de jogos, de modo a se tornar uma mídia interessante e atrativa.
We address two practices that are commonly used for game development: the first was the methodology RIVED, which is used by educators in game development with an emphasis on education, and were the second game design practices used in the market for game designers to development of many types of games.
Abordamos duas práticas que são comumente usadas para a elaboração de jogos: a primeira foi a metodologia RIVED, a qual é usada por educadores no desenvolvimento de jogos com ênfase educativa, e a segunda foram as práticas de game design utilizadas no mercado por game designers para o desenvolvimento de jogos de tipos variados.
Then to present the structures features a digital game is a brief presentation of World of Warcraft, object of study that will serve as a reference during the stages of analysis of the basic elements that make up a game found in the concepts of game design.
Em seguida, para apresentar as características estruturas de um jogo digital é feita uma breve apresentação de World of Warcraft, objeto de estudo que servirá de referência durante as etapas de analise dos elementos básicos que compõem um jogo encontrados nos conceitos de game design.
In addition to correlating the and game design. in order to explain the importance of fashion in the process of creating the characters, ensuring a media environment and between areas.
Além de correlacionar as áreas de moda e design de jogos, com o intuito de explicar a importância do profissional da moda no processo de criação dos personagens, garantindo um ambiente midiático e interdisciplinar entre as áreas.
Finally, this paper studies some cases to identify game design techniques used in order to facilitate the application of gamification in digital media so that designers , teachers or any developer who opt for gamification as a strategy, understand how to apply it efficiently.
Por último, este trabalho estuda alguns casos para identificar as técnicas de game design utilizadas com o intuito de facilitar a aplicação da gamificação nas mídias digitais, para que designers, professores ou qualquer desenvolvedor que opte pela gamificação como estratégia, entenda como aplicá-la de forma eficiente.
This work was made through the investigation of the history, theories and production processes of these applications, as well as drawing up a proposal for a game design project characteristics called Conexão do Saber (LaRCom /Unicamp).
Tal trabalho deu-se por meio da investigação do histórico, teorias e processos de produção desses aplicativos, bem como da elaboração de uma proposta de design de jogos consonante às características do Projeto Conexão do Saber (Laboratório de Redes de Comunicação/Unicamp).
This way simulating the behavior of a living being community with a computational base in artificial live and following concepts of game design.
Deste modo simulando o comportamento de uma comunidade de seres vivos com uma base computacional em vida artificial e seguindo conceitos de game design.
Abstract Dáwólé Yorubá is a work on research and development of a game design Document, a guide for the further creation of an electronic game, which script will be based on the myths of the Yoruba, a native people from Nigeria that is an important part in the Brazilian cultural background.
Resumo Dáwólé Yorubá é o trabalho de pesquisa e desenvolvimento de um Game Design Document, um guia para a futura criação de um jogo eletrônico, cujo roteiro será baseado em mitos do povo iorubá, nativo da Nigéria e parte importante da formação cultural brasileira.
...eation and development of the GDD and the Interactive Script, the presentation of the product is a result of the empirical production based on the parameters raised. As results, this work offers both game design and Brazilian school education grounds in which the possibility of promoting integration and interdisciplinarity between literature and other disciplines associated with technology flourish, formaliz...
...n was observed in Group 1. The graphs of muscular activity patterns was similar among groups at trot showing one maximal peak in the stance phase, and one minimal peak and one maximal peak in the swing phase, both of lower intensity. The Groups 2 and 3 did not present statistical differences in the percentage of average muscle activity at walk and at trot. In conclusion, the electromyographic activity pattern of the biceps femoris muscle was similar among the groups at the trot....
...eation and development of the GDD and the Interactive Script, the presentation of the product is a result of the empirical production based on the parameters raised. As results, this work offers both game design and Brazilian school education grounds in which the possibility of promoting integration and interdisciplinarity between literature and other disciplines associated with technology flourish, formaliz...
...ass was with the use of uncoated urea and the sources of ammonium nitrate, urea + NBPT and urea + B + Cu did not present significant difference; In the isolated evaluation in each section the urea presented greater volatilization in relation to the sources of ammonium nitrate, urea + NBPT and urea B + Cu; In the accumulated volatilization of ammonia, in four evaluations, it was in increasing order ammonium nitrate = urea + NBPT < urea + B + Cu < urea (without coating). The highest volatilization of ammonia...
...eation and development of the GDD and the Interactive Script, the presentation of the product is a result of the empirical production based on the parameters raised. As results, this work offers both game design and Brazilian school education grounds in which the possibility of promoting integration and interdisciplinarity between literature and other disciplines associated with technology flourish, formaliz...
...riod; casei single-especies in the condition Without Adhesive had higher growth than when the adhesives tested were used, and C. albicans both simple and mixed growth more in the Strips Adhesive than in Cream Adhesive. Conclusions: (1) It was not observed relations of synergism or antagonism between the two microorganisms studied; (2) L. casei does not differ its adhesion when adhesives are used; (3) C. albicans adhered more in Strips Adhesive than in the other situations; (4) L&period...
...c elements. The films and games studied are representation or emulation/ simulation of the character's dreams, memories or hallucinations. The research will serve as basis to write a screenplay and a game design Document to a electronic game based on the concept of Lucid Dreaming. Lucid Dream is when one adquire conscious thought and lucidity in their dream state...
...s a partir do elemento onírico. As obras analisadas são elaboradas como emulação/simulação de sonhos, memórias ou alucinações dos personagens. A análise servirá para o desenvolvimento do roteiro de um jogo eletrônico baseado no conceito de sonho lúcido, fenômeno em que o sujeito adquire consciência da realidade onírica....
...e stages: pre-production, production and post-production. Game planning occurs in pre-production, in which game concept ideas are discussed and defined. In this stage, developers start working on the game design. describing what the game is about, its theme, number of players, game objectives, and others. game design also includes game mechanics,which describes game rules, what players can and cannot do and ...
...pós-produção. A pré-produção envolve o planejamento do jogo, em que conceitos sobre este são discutidos e a ideia a ser desenvolvida é selecionada. Nessa etapa, começa o trabalho de game design (projeto de jogo), no qual se define sobre o que é o jogo, o tema, quantidade de jogadores, objetivos, entre outros. Um dos elementos de jogo definido no game design é a mecânica, que indica as regras e funcionamento do jogo. A produção é a etapa em que código e recursos áudiovisuais săo criados a ...
...aterials usually applied (as guidebook and animated cartoon), proving its higher efficiency in interactivity, combined with education towards healthcare. Also, prerogatives were offered to detail the game design requirements, to observing the needs to identify the functions it must perform. It was also aimed to stimulate further research concerning education and interactivity towards healthcare, providing ne...
...ado), mostrando a eficácia da interatividade, quando combinada à educação para a saúde. Este trabalho também ofereceu as prerrogativas para especificar os requisitos de projeto do design do jogo, observando as necessidades evidenciadas para identificar as funções que este deverá desempenhar. Visamos, com este estudo, estimular a pesquisa na área de educação e interatividade dirigidas à saúde, oferecendo novas ferramentas para o auxílio de profissionais e melhoria da qualidade de vida de toda...
...eation and development of the GDD and the Interactive Script, the presentation of the product is a result of the empirical production based on the parameters raised. As results, this work offers both game design and Brazilian school education grounds in which the possibility of promoting integration and interdisciplinarity between literature and other disciplines associated with technology flourish, formaliz...
...nto do GDD e do Roteiro Interativo, a apresentação do produto é resultado da produção empírica calcada nos parâmetros levantados. Como resultados, este trabalho oferece tanto ao design de games quanto à educação escolar brasileira a possibilidade de promover a integração e a interdisciplinaridade entre a literatura e outras disciplinas associadas com a tecnologia, formalizando a disposição dos conteúdos pedagógicos pertinentes dentro dos parâmetros legais e pedagógicos necessários para q...
...Recent studies highlight the use of digital games and game design elements in the educational context (GEE, 20,5; VAN ECK 20,6, DETERDING, 20,1; ERENLI, 20,3; ALVES; MINHO; DINIZ, 20,4; BUSARELLO, 20,6), however few are the Brazilian studies that associate design, gamification and language teaching. In order to face this gap, this research aims at developing a proposal of design with gamification for distanc...
...Estudos recentes destacam o uso de jogos digitais e dos elementos de design de jogos no contexto educacional (GEE, 20,5; VAN ECK 20,6, DETERDING, 20,1; ERENLI, 20,3; ALVES; MINHO; DINIZ, 20,4; BUSARELLO, 20,6), porém poucos são os estudos brasileiros que associam design, gamification e ensino de línguas. Diante dessa lacuna, esta pesquisa tem por objetivo desenvolver uma proposta de design com gamification para o ensino a distância, tendo como base o Ciclo de produção de material didático digital (R...
...w, proclain that it is possible to teach shool subjects using digital games in the process. It is the Digital Games Based Learning, advocated by many researchers in the field of cognitive science and game design. However, we know little about the process of construction of these digital media for the teaching of Chemistry and Sciences. Thus, this paper presents a proposal to create an educational digital gam...
...iadores. Uma metodologia de ensino, relativamente nova, apregoa que é possível ensinar conteúdos escolares utilizando jogos digitais nesse processo. É a Aprendizagem Baseada em Jogos Digitais, defendida por muitos pesquisadores da área da ciência cognitiva e do game design. Entretanto, pouco conhecemos sobre o processo de construção dessas mídias digitais para o ensino de Química e Ciências. Desta forma, este trabalho traz uma proposta para a criação de um jogo digital educativo de Química, s...
...Digital games make use of the principles related to the concepts of persuasion, motivation and engagement, principles that are often applied intuitively and unsystematically in the game design process. However, these principles are not always followed, they need more precise definitions, as well as a systematization. Therefore, this thesis aims to propose a framework called PerMotivE (Persuasion - Motivation...
...os digitais fazem uso dos princípios relacionados aos conceitos de persuasão, motivação e engajamento, princípios que, na maioria das vezes são aplicados de forma intuitiva e não sistemática no processo de game design. Contudo, nem sempre esses princípios são devidamente seguidos, uma vez que carecem de definições mais precisas, bem como de uma sistematização. Isto posto, esta obra tem como objetivo propor um framework denominado PerMotivE (Persuasão – Motivação – Engajamento), formado...
...pport to students and the difficulties faced by teachers in teaching and learning of rational numbers were the factors which motivated this research. It was performed a review of the literature about game design to the development of a digital game with characteristics of motivation, immersion and knowledge, this game is based on theories of game design. with technology HTML5 and JavaScrip so that the game w...
...ualizado aos alunos, e as dificuldades enfrentadas por por professores e alunos no ensino e na aprendizagem dos números racionais foram os fatores motivadores da pesquisa. Foi realizada uma revisão de literatura sobre game design para o desenvolvimento de um jogo digital com características de motivação, imersão e conhecimento. Este jogo é baseado nas teorias do game design, com tecnologias HTML5 e Javascript, para que o jogo fosse multiplataforma. O jogo contempla três elementos básicos: a interf...